OKC_Logo

CO2-neutrale pakketbezorging: problemen en oplossingen

Tegenwoordig is bezorging binnen één dag de norm en worden veel pakketten zelfs bezorgd op de dag dat ze worden besteld. Bezorgmaatschappijen hebben efficiënte routes nodig om aan die vraag te kunnen voldoen, maar het maken van een efficiënte planning is geen gemakkelijke taak. Door de jaren heen hebben wetenschappers hier dus efficiënte algoritmes voor ontworpen die snel goede routes kunnen aanleveren. Hierbij kiezen zij vaak voor routes die zo min mogelijk voertuigen nodig hebben, zodat er weinig nieuwe bestelbusjes aangeschaft hoeven te worden. Daarnaast zorgen deze algoritmes ervoor dat bezorgers zo min mogelijk kilometers hoeven te rijden.

De opkomst van elektrische bezorgvoertuigen brengt echter nieuwe uitdagingen met zich mee. Deze voertuigen hebben een kleinere actieradius dan busjes die worden aangedreven door benzine of diesel. Daar komt bij dat de laadstations die nodig zijn voor het opladen van elektrische voertuigen nog niet overal beschikbaar zijn. Dit zorgt ervoor dat korte routes van benzinevoertuigen vaak niet door elektrische voertuigen kunnen worden gereden.

Daarnaast beloven bezorgdiensten vaak aan hun klanten dat ze hun pakketten op een specifieke tijd zullen ontvangen. Hoewel deze tijdsintervallen vaak goed zijn gepland, kunnen de kortste routes vaak niet gereden worden als ze zich aan deze extra restrictie houden.

Voor dit probleem hebben we een wiskundig model ontworpen dat routes inplant die rekening houden met de actieradius van bestelbusjes en de bezorgtijden om zo het aantal gereden kilometers te minimaliseren. Dit probleem is zo ‘lastig’ dat zelfs de beste algoritmes geen perfecte oplossing kunnen vinden. Daarom wordt vaak gekozen voor een ‘heuristiek’. Dat houdt in dat we bepaalde procedures gebruiken om de optimale oplossing te benaderen. Dit is vaak de enige manier om realistische problemen (met bijvoorbeeld 100 klanten) op te lossen binnen een redelijke tijd, bijvoorbeeld binnen een uur als we de pakketten nog dezelfde dag willen bezorgen. Zo’n ‘heuristiek’ geeft geen ‘optimale’ oplossing in de wiskundige zin van het woord, maar er zijn vaak veel minder kilometers nodig dan wij mensen met de hand zouden inplannen. Dankzij haar snelheid en efficiëntie is deze methode uitermate geschikt voor industriële toepassingen.

De inzet van elektrische bestelbusjes voor pakketbezorging zorgt dus voor een stijging in het aantal gereden kilometers ten opzichte van pakketbezorging met bestelbusjes met een verbrandingsmotor. Dit probleem ontstaat door de beperkte actieradius van elektrische voertuigen en de beperkte aanwezigheid van oplaadstations. Dit gat kan worden overbrugd door het plaatsen van meer oplaadstations en het uitbreiden van de actieradius van elektrische voertuigen. Dan worden elektrische bestelbusjes steeds interessanter!

Bent u benieuwd welk model of welke ‘heuristiek’ uw bedrijfsvoering efficiënter kan maken of wilt u meer weten over dit experiment? Neem dan contact met ons op!