OKC_Logo

"De bezorger is onderweg..."

Wachtende-jongen-kijkt-uit-raam

“De bezorger komt langs tussen 09:30 en 11:30 uur.” Wie kent ze niet, die mailtjes waarin staat om welke tijd de bezorger op de stoep staat? Ze zorgen ervoor dat je niet de hele dag thuis hoeft te blijven tot je pakket arriveert, terwijl je de bezorging toch niet misloopt. Deze mailtjes zijn tegenwoordig de standaard en we vinden het vervelend als de bezorger net te vroeg of te laat is. Wij vroegen ons af waarom bezorgers niet altijd precies op tijd zijn. Is dat pure pech, of spelen andere factoren ook een grote rol?

Ons experiment

Stel dat de bezorgdienst die uw pakket komt bezorgen de avond van tevoren een voorlopige planning maakt en ’s avonds met u communiceert hoe laat de bezorger uw pakket komt brengen. We gaan er ook van uit dat de bezorgdienst ook openstaat voor spoedbezorgingen, bijvoorbeeld door pakketten die ’s ochtends worden aangeleverd nog dezelfde dag te bezorgen. Die spoedbezorgingen moeten dan (natuurlijk) worden meegenomen in de planning van de avond ervoor.

De bezorgmaatschappij heeft nu twee keuzes. Of ze houden zich strak aan de tijdstippen die ze aan u hebben gecommuniceerd, of ze smokkelen een beetje, waardoor u langer moet wachten.

In het tweede geval krijgt de bezorgdienst meer ruimte om kortere routes in te plannen, omdat ze minder rekening houden met u als wachtende klant. Daardoor kunnen bezorgmaatschappijen vaak (veel) kortere routes rijden en hebben ze soms zelfs minder auto’s nodig om alle pakketten te bezorgen! Dat is beter voor het milieu en voor hun portemonnee, maar niet voor uw persoonlijke planning.

Een goede balans is dus belangrijk. Het is niet zo erg als de bezorger een paar minuten te laat is als dit honderd kilometer omrijden scheelt, maar een half uur vertraging voor een paar honderd meter… Daar zit niemand op te wachten. Ons algoritme houdt rekening met die balans door extra ‘kosten’ toe te kennen aan bezorgingen buiten de gecommuniceerde tijdsintervallen. Zo zorgen we dat we niet onnodig veel kilometers rijden, maar dat u ook niet uren naar de voordeur hoeft te staren.

Bent u benieuwd welke winsten u kunt halen door uw planning efficiënter te maken door sommige beperkingen streng te handhaven, maar door soms ook een kleine marge te nemen? Neem dan contact met ons op. We denken graag met u mee!